Mise, vize a hodnoty GTM
Mise školy
Jsme školou, která maximálně rozvíjí potenciál svých žáků způsobem, který přináší radost jim, jejich učitelům a zaměstnancům školy.
Základní hodnoty Gymnázia Thomase Manna:
- porozumění
- vzájemný respekt
- otevřenost
- zodpovědnost
Respekt k hodnotám školy se opírá o společně vytvořený etický kodex.
Východiska vize 2023+
Vše, co se ve škole děje, přispívá k rozvoji základních hodnot a cílí na rozvoj potenciálu žáků. Učitelé jsou nositeli společných hodnot. Navazujeme na původní myšlenku zřizovatele rozvíjet česko-německé porozumění.
Česko-německé vztahy, němčinu a německou kulturu chápeme jako prostředek pro realizaci konkrétních cílů vzdělávání a rozvoj našich hodnot.
V rámci komunikace a rozhodování na GTM si vždy klademe otázku: Přispívá tato aktivita nebo řešení ke vzájemnému respektu, porozumění, otevřenosti a zodpovědnosti?
Učíme žáky chápat znalosti v kontextu, rozumět světu, ve kterém žijí, na lokální, regionální i globální úrovni. Nedílnou součástí tohoto přístupu je porozumění zprostředkované znalostí cizích jazyků a jiných kultur.
Rozpracování základních hodnot školy:
Porozumění jako hodnota zahrnuje:
- Mezinárodní porozumění, které akcentuje znalost německého a anglického jazyka na vysoké úrovni, zakládá se na poznávání okolního světa, komunikaci se žáky a učiteli z jiného jazykového prostředí.
- Porozumění souvislostem a historickému kontextu
- Porozumění učivu porozumění je zásadní hodnota pro zprostředkování učiva
- Porozumění sobě samému a druhým, osobnostní a sociální rozvoj
- Porozumění s ohledem na věk a individuální vývoj jednotlivých žáků (prolíná se s respektem)
Respekt jako hodnota zahrnuje:
- Přijímání, poskytování a vyžadování konstruktivní zpětné vazby
- Akceptování, že chybovat není špatně
- Formativní přístup k hodnocení pro žáky i učitele
- Podpora osobnostního a sociálního rozvoje
- Otevřenost v komunikaci
- Otevřenost k rozvoji potenciálu každého jednotlivce
- Otevřenost k odlišnému chápání světa u druhých
Otevřenost ke změnám a vývoji ve světě
Zodpovědnost jako hodnota zahrnuje:
- společnou zodpovědnost za podporující klima ve škole
- společnou zodpovědnost za respektování etického kodexu školy
- zodpovědnost za proces učení je rovnoměrně rozdělena mezi všechny účastníky vzdělávacího procesu
- zodpovědnost za sebe jako jednotlivce, který je součástí celku
Zásadním projevem respektu, porozumění a otevřenosti je uvědomění, že každý žák má specifické nadání a škola mu umožňuje ho rozvíjet (rozvoj potenciálu). Každý žák, který aktivně pracuje, zažívá ve škole úspěch. Pokud žák aktivně nepracuje, hledáme společně s ním a s jeho rodiči cesty k jeho aktivizaci a motivování. Klademe si vždy otázku, co mohou pro zlepšení vzdělávacího procesu udělat žák, co škola a co rodiče.
Vzhledem k měnícím se podmínkám a neznalosti budoucí podoby světa, pro který žáky připravujeme, je zásadní rozvoj tzv. klíčových kompetencí (k učení, komunikativní, digitální, občanské, pracovní, sociální a personální, k řešení problémů). V jejich rámci podporujeme u žáků především následující dovedností:
Příklad komunikace bez komunikačních stopek a poskytování zpětné vazby:
Žák v kvartě položí v hodině dotaz na látku, které nerozumí, ale kterou už má znát ze sekundy.
Učitel mu poskytne zpětnou vazbu v tom smyslu, že je to již něco, co má znát a zároveň, i faktickou informaci nebo informaci, kde se ke správné odpovědi dostane. Nepoužije hodnotící výroky, ale pouze popisný jazyk. Nevhodná reakce na tento dotaz by byla: “Tak to snad nemyslíš vážně, to už máš znát ze sekundy.”
- Rychlá orientace v proměnlivém prostředí
- Smysluplné využívání moderních technologií
- Vzájemná spolupráce
- Porozumění životu, světu a aktuálnímu dění
- Podpora rozvoje myšlení a procesu učení se (výrazná souvislost s formativním hodnocením)
- Chápání komplexnosti – odklon od izolovaných informací, propojování předmětů, podpora mezipředmětových vztahů
Konkretizace vize v jednotlivých oblastech
Škola jako celek
Rozvoj školy jako celku zahrnuje pro následující období pojetí školy jako uceleného čtyřletého a osmiletého gymnaziálního oboru, s čímž souvisí integrace čtyřletého oboru do celého vzdělávacího systému školy.
Rozvoj školy jako fakultní školy UK a jako školy, která aktivně spolupracuje s německou národnostní menšinou a podporuje česko-německé vztahy, německý jazyk a německou kulturu.
Škola nabízí komplexní možnost vzdělávání pro žáky, kteří se chtějí orientovat na aktivní využívání německého jazyka – škola nabízí možnost stáží v německých firmách, spolupráce s německými univerzitami, spolupráce s jinými školami, organizuje výjezdy do zahraničí, praxe v Německu apod.
Nové výzvy:
- Integrovat čtyřletého oboru do celého vzdělávacího systému školy
- Inovovat prezentaci a komunikaci školy navenek
- Kontinuální rozvoj školy jako fakultní školy PedF UK
- Kontinuální spolupráce s německou národnostní menšinou, MŠMT a souvisejícími organizacemi, rozvoj konceptu DEUKS
Vzdělávací proces
Cizí jazyky a především německý jazyk jsou nejen cílem, ale i prostředkem k rozvoji hodnot školy a potenciálů žáků. Cílem je udržení stávající úrovně a rozvoj vícejazyčnosti jako zásadní kompetence pro komunikaci v současném světě.
Nové výzvy:
- posilování předmětů v německém jazyce - co je přirozeně vztažené k Německu, učíme v němčině
- smysluplné naplňování RVP a ŠVP - dodržování očekávaných výstupů, v případě identifikovaného nadání umožnit dosahovat vyšších výstupů než je dáno RVP, propojování předmětů
- posilování aktivity a zodpovědnosti u žáků, podpora vnitřní motivace žáků k rozvoji svých jazykových kompetencí a chápání nejen německého jazyka jako prostředku k dalšímu poznávání a vzdělávání se
- maximální možné využívání rodilých mluvčích ve výuce, přijímání studentů, stážistů a praktikantů s OMJ - obohacení výuky a kolektivu
- spolupráce se zahraničím - výměnné pobyty, výjezdy do německy mluvících zemí, partnerské školy, mezinárodní projekty, spolupráce s univerzitami, celková podpora zahraničních aktivit a mezinárodní inspirace pro žáky i učitele (výjezdy, jobshadowing)
- zařazení předmětů či témat potřebných pro 21.století (etika, fake news, mediální výchova, ekologie, gramotnosti, rétorika, osobnostně sociální rozvoj, robotika, digitalizace)
- rozšíření nabídky na tři cizí jazyky a posilování volitelnosti předmětů od vyššího stupně gymnázia a ve čtyřletém oboru, využívání školního klubu jako rozšiřující vzdělávací nabídky.
Prevence, klima, wellbeing
Škola podporuje zdravé klima, má nastaveny procesy na podporu wellbeingu a prevenci společensky nežádoucích jevů a aktualizuje pravidelně svůj etický kodex.
Nové výzvy:
- Inovace preventivniho programu - nová koncepce
- Vytvoření vhodných prostor pro prevenci a pro klidové momenty
- Zařazení mimoškolních projektů pro podporu osobnostního rozvoje - např. cenu DOFE (Duke of Edinburgh), podpora projektu STC Microsoft
- Vytvoření etického kodexu a jeho praktické využívání
- Zařazení přirozeného formativního hodnocení, formativní zpětné vazby, udržování respektující komunikace
Materiální a finanční zabezpečení školy
Gymnázium Thomase Manna je vybaveno tak, aby bylo možné realizovat misi, vizi a strategii školy a rozvíjet zastávané hodnoty. Rozpočet školy se opírá o využívání grantových a dotačních výzev s ohledem na misi, vizi a hodnoty školy a škola aktivně rozvíjí vedlejší činnost a zvyšuje příjmy pro podporu činnosti hlavní
Nové výzvy:
- Rozvoj robotiky, programování
- Využívá iPadů ve výuce
- Smysluplné využívání AI
- Renovace a rozšiřování prostor školní budovy
- Využívání venkovních prostor ke vzdělávacím i relaxačním účelům
- Pořizování smysluplného materiálního vybavení s heslem “co máme, to používáme”
- Kontinuální zlepšování názorných pomůcek a jejich vhodná organizace pro snadné používání
Pedagogický sbor a zaměstnanci školy
Pedagogický sbor a tým zaměstnanců školy se skládá z takových osob, které jsou schopné společně naplňovat misi, vizi a strategii školy a jsou nositeli stanovených hodnot.
Nové výzvy:
- Udržet konkurenceschopné odměňování zaměstnanců školy včetně diferencovaného odměňování za nadstandardní práci
- Rozvíjení aktivit vedoucích ke sdílení pedagogického procesu - vzájemné hospitace, co-teaching
- Podpora rozvoje pedagogů s ohledem na hodnoty a cíle školy a nastavení vzdělávacího standardu učitelů garantujícího naplňování hodnot školy
- Posila pedagogického sboru pro případ personálních problémů
- Udržení kvality pedagogického sboru
- Maximální možné využívání spolupráce s německými rodilými mluvčími, stabilní tým rodilých mluvčích
- Podpora wellbeingu zaměstnanců školy
- Posilování kompetencí vedoucích týmu, tvorba nových týmů, v případě potřeby i nových pozic
Rodiče a veřejnost
Mise, vize a strategie školy je rodičům a veřejnosti srozumitelně předkládána tak, aby bylo jasné, jakou školu pro své děti volí a jaké hodnoty škola vůči veřejnosti zastává. Škola cílí na stálé zvyšování zájmu u cílové skupiny.
Nové výzvy:
- škola aktualizuje své marketingové a komunikační nástroje tak, aby odpovídaly současným trendům.
- škola má standardizované postupy komunikace s rodiči a veřejností a nastavené procesy při nástupu nových žáků a stážistů
- škola nabízí rodičům a veřejnosti možnost vzdělávání a včasné přípravy na přijímací zkoušky na GTM
- škola vytváří okruh spolupracujících základních škol pro zvyšování zájmu o oba gymnaziální obory
- PR aktivity školy jsou atraktivní a jsou v nich aktivně zapojeni stávající žáci, učitelé a partneři školy
Rozpracování vize do rámcové strategie rozvoje Gymnázia Thomase Manna od školního roku 2022/23 do školního roku 2025/26
Jednotlivé části a úkoly jsou zařazeny rámcově ke školním rokům, nicméně se s vizí i strategií počítá jako se živým dokumentem, který je a bude každoročně reflektován a aktualizován.
Škola jako celek
Rozvoj školy jako celku zahrnuje pro následující období pojetí školy jako uceleného čtyřletého a osmiletého gymnaziálního oboru, s čímž souvisí integrace čtyřletého oboru do celého vzdělávacího systému školy.
Rozvoj školy jako fakultní školy UK a jako školy, která aktivně spolupracuje s německou národnostní menšinou a podporuje česko-německé vztahy, německý jazyk a německou kulturu.
Škola nabízí komplexní možnost vzdělávání pro žáky, kteří se chtějí orientovat na aktivní využívání německého jazyka – škola nabízí možnost stáží v německých firmách, spolupráce s německými univerzitami, spolupráce s jinými školami, organizuje výjezdy do zahraničí, praxe v Německu apod.
Nové výzvy:
- Integrovat čtyřletého oboru do celého vzdělávacího systému školy
- Inovovat prezentaci a komunikaci školy navenek
- Kontinuální rozvoj školy jako fakultní školy PedF UK
- Kontinuální spolupráce s německou národnostní menšinou, MŠMT a souvisejícími organizacemi, rozvoj konceptu DEUKS
Obecné cíle | Konkrétní cíle | Kritéria hodnocení | Úkoly | dokončeno /realizováno od / ve školním roce |
Škola je obecně považovaná za mimořádně kvalitní vzdělávací instituci a významného partnera německé národnostní menšiny. | Integrovat čtyřletý obor do celého vzdělávacího systému školy Existence kvalitního týmu | Otevření dalšího ročníku
finalizace všech dokumentů
spokojenost zaměstnanců, spokojenost žáků
kvalitní výsledky ped.procesu | Stabilizovat tým čtyřletého gymnázia
Finalizovat vzdělávací koncepci čtyřletého oboru
Navázat spolupráci s vhodnými devítiletými ZŠ
Vytvořit prostor pro další ročníky 4G | 22/23 23/24 |
Inovovat prezentaci školy navenek | nový web | Inovovat webové stránky školy a prezentaci školy jako ucelené organizace zahrnující osmiletý a čtyřletý obor
Sjednotit vizuální prezentaci | 22/23 | |
nový vizuál je využíván učiteli a veřejností | Postupně vizuálně sjednotit všechny PR dokumenty a výstupy školy
Tvořit školní podcasty, blog, vlog | 23/24 23/24 | ||
Škola je stabilně považovaná za významnou organizaci v podpoře a rozvoji německého jazyka. | Spolupracovat smysluplně s německou národnostní menšinou, MŠMT a souvisejícími organizacemi Rozvíjet koncept DEUKS | Škola se zapojuje do aktivit souvisejících s němčinou a něm.nár. menšinou, aktivně spolupracuje se zakladatelem a účastní se stěžejních aktivit a projektů
Škola úspěšně realizuje projekty DEUKS | Každoroční aktivity a projekty DEUKS
Každoroční účast na aktivitách týkajících se němčiny a něm.národnostní menšiny
Kontinuální zařazování témat něm.nár.menšiny do vzdělávacího programu školy
Kontinuální udržování kontaktů a dobrých vztahů s klíčovými partnery
Vytvoření a stabilizace pracovní pozice pro komunikaci se zahraničními partnery | 22/23 23/24 24/25 25/26 23/24 |